Country

J.Lindeberg

Subtilt möte mellan teknik och tradition

Fashion & Function  – på skandinaviskt sätt. Det är essensen av svenska modemärket J.Lindeberg som följer upp sitt varumärke minutiöst, från butiken till kontoret.

J.Lindeberg grundades 1996 och var en del av det svenska modeundret. Förutom framgångsrika jeans- och herrkollektioner har företaget också gjort sig känt för sin golfkollektion ”OnCourse” med Jesper Parnevik som fanbärare. Med slimmade silhuetter, högteknologiska material och kaxiga färgval utmanade JLindeberg det bylsigt konservativa golfmodet. Kombinationen av hög modegrad och sportig funktion består.

– J.Lindeberg har en fot i modevärlden och en fot i sportvärlden. Vårt erbjudande kan sammanfattas med två ord – Fashion & Function, säger Jonas Meerits som är företagets VD.

Herrkollektionen och golfkollektionen får hösten 2011 sällskap av en efterlängtad damkollektion, och kursen ligger fast.

– Produktutveckling och användningen av funktionsmaterial i modesammanhang är vårt kännetecken, men vi har också valt att närma oss våra rötter. Våra kläder ska även utstråla god kvalitet och hantverk, med en förankring i det skandinaviska designarvet, berättar Jonas Meerits som konstaterar att just den skandinaviska kopplingen är ett mycket starkt försäljningsargument på den internationella marknaden.
Nu handlar det förvisso inte om folkdräkter och lovikkavantar, utan subtila referenser där äldre tekniker får möta nya material. Jonas nämner gamla gotländska sticktekniker som en inspirationskälla.

Skandinavisk inredningsdesign

J.Lindebergs nya kontorslokaler i Stora Tullhuset (vägg i vägg med Fotografiska) vid Stadsgårdskajen i Stockholm är ytterligare ett uttryck för detta. Här möts skandinavisk funktionalism från flera tidevarv – från borden tillverkade av antika plankor till arbetsmöbler från Martela och miljömöbler från Martelas finska kollega och samarbetspartner Artek. Bakom konceptet står J.Lindebergs egna medarbetare i samarbete med Arteks chefdesigner Ville Kokkonen. Ambitionen har varit att behålla och förädla lagerlokalskänslan med högt i tak och avskalade material, medan kreativiteten fått fritt spelrum i valet av möbler. Att valet föll på finska tillverkare handlade om identifikation, säger Jonas Meerits.

– Här finns ett sätt att kombinera den skandinaviska formtraditionen med nya tekniker och material som går hand i hand med vårt eget varumärke.
Martela har levererat kompletta arbetsplatser med klassiska arbetsbordet Pinta och nätta kontorsstolen James som snabbt blivit populär på marknaden. I upplägget ingår även BIG förvaring som också specialanpassats för att rymma kläder.

New York, nästa

Resultatet är en arbetsplats som rivit ner applåder från såväl medarbetare som besökare. Nu exporteras kontorslösningen till J.Lindebergs showroom i New York.  

– Vi känner att inredningen kommunicerar vår identitet på ett riktigt bra sätt, och följer upp den känsla som vi vill skapa i våra butiker. Man får inte glömma bort kontoret i sitt varumärkesarbete. Konsumenterna möter oss i butiken, men för oss är kontoret mötesplatsen för många viktiga samarbetspartners som också ska få en bra känsla för vårt sätt att vara.