YouTube-grundarens råd för bra arbetsplatser

Skapa goda förutsättningar för samarbete. Stimulera flexibiliteten. Uppmuntra medarbetarna att tänka själva. Och ge dem möjlighet att göra det.  

Det var huvudbudskapen när YouTube-grundaren Chad Hurley träffade Martelas gäster över en lunch vid konferensen Nordic Business Forum Sweden, som arrangerades i Stockholm i mitten av januari.

För Martela, som medverkade som partner vid konferensen, gav Nordic Business Forum en värdefull möjlighet att presentera och sprida goda exempel på hur verksamhetsanpassade arbetsplatser kan utformas i praktiken, med stimulerande miljöer och en inredning som underlättar företagets arbetsflöden.

En god och effektiv arbetsmiljö är helt beroende av medarbetarnas engagemang och hur samarbetet fungerar. Så när Chad Hurley berättade om den utveckling som han varit med om, när YouTube växte från att ha varit ett litet garageföretag till att bli en världsomspännande succé, pekade han just på vikten av att medarbetarna uppskattar arbetsplatsen.

De första YouTube-medarbetarna var ofta unga teknikintresserade entusiaster som satte stort värde på att deras arbete skulle ge dem stimulans, inspiration och samhörighet. Då bidrog kontorets putting-green och frisbeegolfbana till trivsel, effektivitet och resultat.

Men inga företag är direkta kopior när man ser till verksamhet, arbetsflöden, lokaler och behov. Och alla kan inte agera som om de vore nystartade teknikdriva medieföretag, som YouTube. Men deras erfarenheter kan stimulera.

- Och det är just det som är Martelas grundsyn. En bra och kreativ arbetsmiljö handlar om mycket mer än skrivbord och stolar, hyllor och skåp. Det handlar om en helhet, som anpassas till unika behov, säger Martelas vice VD Ari-Matti Purhonen.

- Vi är specialister på att hjälpa företag att skapa arbetsplatser och arbetsflöden som tar hänsyn till det som gäller för varje verksamhet, med dess olika arbetsgrupper, möten och samtal, paus och inspiration, och mer individbundet ”skrivbordsarbete”. Det var just den inspirationen som vi ville ge alla besökare på Nordic Business Forum, säger Ari-Matti Purhonen.

Share this page