Country

Att stå på jobbet gör dig friskare

Det finns många bevis på – och de blir allt fler – att träning och rörelse under arbetsdagen är bra för hälsan. Även om du som jobbar på kontor har en aktiv fritid så är långa perioder av stillasittande inte bra i längden, och kan leda till hälsorelaterade problem som ryggont, diabetes eller hjärtsjukdomar.

The Economist har till exempel rapporterat om en ny studie som gjorts vid universitetet i Leicester. Den visar att stillasittande på arbetet fördubblar risken för diabetes och mer än tvådubblar risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Resultaten är oberoende av hur mycket man tränar på fritiden.

För den som inte har möjlighet att lämna kontoret under arbetsdagen, så är det ett väldigt bra alternativ att stå upp och arbeta. En av dem som har praktisk erfarenhet av detta är den amerikanske entreprenören Arshad Chowdhury som bestämde sig för att sluta att sitta vid skrivbordet.

Efter två år hade hans hållning blivit mycket bättre och han hade inte längre ont i ryggen. Mer om Arshads upplevelser kan du läsa i hans blogg.

Också på Martela är det många som väljer att stå upp och arbeta vid skrivbordet – hela tiden. ”Jag känner att jag mår bättre och känner mig piggare. Jag saknar inte alls att sitta” säger Ilkka Liekari, som är projektledare på Martela. Mer om ergonomi och hur du inreder din arbetsplats rätt för kombinerat sittande och stående arbete hittar du under rubriken Ergonomi på vår webb.

Share this page