Country

MÅ BRA PÅ JOBBET

11 STEG TILL BÄTTRE VÄLBEFINNANDE PÅ JOBBET
  1. Stå så mycket som möjligt. Om du har tillgång till ett höj- och sänkbart arbetsbord, se till att du står upp åtminstone hälften av arbetstiden. Du kan också göra det till en vana att ställa dig upp varje gång telefonen ringer och sedan står upp, eller går runt, när du pratar.
     
  2. Variera de sittande positionerna. Också när du sitter är det viktigt att variera positionerna efterhand. Du kan till exempel variera mellan en bakåtlutad, lätt avslappnad posiition och att sitta upp med en rak hållning.
     
  3. Ta pauser. Man blir mer effektiv om man är glad och utvilad. Även om det inte känns som om det finns tid för lunch eller en kaffepaus; ta den i alla fall. När sinnet får en stunds vila och inte behöver koncentrera sig hela tiden får du återhämtning och höjer energidepåerna.
     
  4. Skaffa hörlurar. Med hörlurar kan du ta del av olika typer av webbmöten och virtuella möten, även i det öppna kontoret. Det finns också speciellt utformade möbler som ger akustiskt skydd i samband med till exempel Skypemöten. I kombination med hörlurar blir en sådan lösning mycket effektiv.
Ergonomi på arbetsplatsen
  1. Använd den svagare handen. Musanvändning kan orsaka tennisarm. Därför är det en bra idé att använda den svagare handen för att styra musen – man vänjer sig förvånansvärt snabbt.
  2. Var mobil på mötet. Om mötesstolen är utrustad med hjul eller en gunga – använd dem. Också i statiska stolar är det bra att försöka variera sittpositionen något. Alla deltagare i ett möte bör stå upp åtminstone en gång per timma; ni kan också pröva att ha ett stående möte. Många tycker att sådana möten blir effektivare än när man sitter ner.
  3. Uppmuntra till spontana möten. Ta en tur till kaffemaskinen eller sätt dig i en centralt placerad sittmöbel när du ska gå igenom dina mejl. På det sättet skapar du förutsättningar för spontana möten med dina kollegor; kanske reder många saker ut sig utan att du ens behöver svara på det där mejlet…
  4. Använd de tysta zonerna. Om kontoret har ett bibliotek eller andra typer av tysta rum, passa på att använda dem för arbete som kräver koncentration. Stäng av ljudet på telefonen och notiserna på mejlen. På det sättet får du jobbet gjort snabbare och mer effektivt än i en miljö där du hela tiden blir avbruten.
Vårt koncept för aktivitetsbaserat arbete
  1. Träna och vila på fritiden. Lagom med träning och vila samt en balanserad kost är grundläggande för att man ska må bra. Det ger energi och arbetsglädje.
  2. Träna på kontoret. Skaffa en pilatesboll, en balansbräda eller vikter till kontoret och ta en träningspaus ibland.
  3. Kolla din syn – och bildskärmen. Dålig syn innebär en konstant ansträngning för både ögonen och hjärnan. Ofta kan man också få stela och värkande axlar samt huvudvärk. Med ett typ av synhjälpmedel och tillräckligt stort typsnitt på skärmen kan du undvika onödig stress och jobba effektivare.
     

Små förändringar kan få dig att må mycket bättre
– ha en bra dag på jobbet!

JAG HAR JU EN PERFEKT ARBETSSTOL. SÅ VARFÖR SKA JAG BYTA STÄLLNING HELA TIDEN?

Att sitta för länge är inte bra för hälsan – det är bevisat. Orörlighet och dålig sittergonomi kan till och med göra situationen värre. Ju längre du sitter, desto större blir risken.

Fördelar med stånde arbete:

  • Bättre hållning och ökad vitalitet
  • Minskar risken för problem med rygg och nacke
  • Håller uppe kaloriförbränningen

Fördelar med en halvsittande position:

  • Stärker bukmusklerna och ryggmusklerna
  • Bättre hållning och andning
  • Ökad blodcirkulation i benen

Läs mer i vår blogg om hur våra sittvanor har förändrats – och om hur vår egen projektledare, Markku Lehto, lyckades dra ner på sitt sittande.

 


 

Share this page